Konkurs "Tu się dobrze pracuje"

Konkurs został stworzony po to, aby pracujący rodzice 

docenili i wyróżnili swoich pracodawców, 

którzy okazali im wsparcie i zrozumienie.

Konkurs dla pracodawców “Tu się dobrze pracuje!”

I edycja konkursu odbyła się w 2021 roku. Pracownicy doceniali tych pracodawców, którzy wykazali się empatią i zrozumieniem w trudnym czasie pandemii.

 

Pandemia zaskoczyła wszystkich. Zamknięcie szkół, przedszkoli i żłobków wymusiło na milionach rodziców na całym świecie pracę z dziećmi u boku. Biuro, dom  i przedszkole znalazły się nagle pod jednym dachem, a rodzice musieli się w tej sytuacji odnaleźć. Na to jak im się to udało w dużej mierze mieli wpływ pracodawcy. Wiemy, że niektórzy z nich stanęli na wysokości zadania i wykazali się dużym zrozumieniem, wsparciem i elastycznością. Dlatego zdecydowaliśmy, że w I edycji konkursu to właśnie tych pracodawców docenimy.

Wyniki konkursu tu się dobrze pracuje

Wyniki I edycji konkursu „Tu się dobrze pracuje”

Kapituła konkursu, w składzie Ewa Leśnowolska, Katarzyna Łodygowska, Maja Meissner, Karolina Bury i dr hab. Adam Mrozowicki (informacje o Jury tutaj) wyróżniła dwóch najbardziej przyjaznych rodzicom w czasie pandemii pracodawców. Wyjście naprzeciw potrzebom rodziców świadczy o dużej odpowiedzialności firm i jest praktyką wartą podkreślenia. 

Decyzją kapituły konkursu wyróżnienia otrzymali:

Stowarzyszenie Świętego Filipa Nereusza

Maximus Broker

Specjalne wyróżnienie od Fundacji “Rodzic w mieście” otrzymało  także Biuro Rachunkowe BIUREX.

Wszyscy pracodawcy, którzy trafili do finału konkursu zostali dobrze ocenieni przez swoich pracowników-rodziców. Dyrekcje umożliwiły swoim zespołom pracę spoza biura w elastycznych godzinach oraz udostępniły sprzęt komputerowy do owej pracy.  Firmy ograniczyły także obowiązki pracowników-rodziców bez konieczności redukcji etatu. Zatrudnieni rodzice otrzymali od niektórych pracodawców dodatkowe, płatne dni wolnego.

Wyróżnione firmy poszły o krok dalej. Wykazały się naprawdę dużym zaangażowaniem w pomoc zatrudnionym rodzicom. Pracujący rodzice mogli skorzystać ze wsparcia psychologicznego. Firmy pomogły zatrudnionym mamom i tatom w opiece nad dziećmi.  

W wielu biurach zorganizowano animacje dla dzieci lub zajęcia on-line z edukatorami. Pracodawcy często osobiście kontaktowali się ze swoimi pracownikami i na bieżąco informowali rodziców o wszystkich możliwościach wsparcia. 

Stowarzyszenie Świętego Filipa Nereusza

Stowarzyszenie działa od 1999 roku w Rudzie Śląskiej, a od roku 2007 posiada status organizacji pożytku publicznego. Instytucja wspiera rozwój dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych, prowadzi zajęcia profilaktyczne, kluby młodzieżowe i kluby seniora, podejmuje wiele inicjatyw na rzecz rodzin. W stowarzyszeniu pracuje prawie 40 osób, 15  z nich to rodzice. Działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób zagrożonych zwolnieniem z pracy to cele stowarzyszenia zapisane w jego statucie, które realizowane są także w stosunku do jego pracowników. Podczas pandemii Zarząd stowarzyszenia osobiście kontaktował się z każdym rodzicem oferując możliwość pozostania w domu z dzieckiem i pracy zdalnej lub zabrania dziecka ze sobą do biura. Pracodawca zapewnił rodzicom dużą elastyczność godzin pracy. 

Tak o zachowaniu pracodawcy, wypowiedziały się niektóre z pracujących w stowarzyszeniu mam:

Pracowałam w wybranych przez siebie godzinach i hybrydowo. Czułam się bardzo komfortowo i bezpiecznie.

Opieka nad moim dzieckiem była priorytetem i mój pracodawca o tym wiedział. Wszelkiego rodzaju spotkania oraz moje godziny pracy były dostosowane do potrzeb moich i mojej dwuletniej córki. 

Pracodawca zgodził się na elastyczny czas pracy, pracę w domu z dzieckiem oraz zabieranie dziecka do pracy. Każdy rodzic pracujący w naszym Stowarzyszeniu miał taką szansę. Brałam udział w wielu spotkaniach online z moją dwulatką i dla wszystkich była to norma. Dzięki tym udogodnieniom po zamknięciu żłobków nie musiałam iść na opiekę i utrzymałam 100% wynagrodzenia.

 …

Przez cały okres pandemii nie czułam żadnych obaw w związku z tym, że potrzebowałam pracy zdalnej czy innych „udogodnień” związanych z opieką nad dziećmi. Mogę powiedzieć, że praca w tym czasie i podejście pracodawcy charakteryzowało się dużą elastycznością. Bez problemu mogłam także przychodzić dziećmi do pracy, gdzie zawsze spotykały się z uprzejmością i zainteresowaniem pracodawcy i współpracowników. Wręcz lubiły czas kiedy mogły być ze mną z pracy!

W stowarzyszeniu zatrudnieni rodzice mają możliwość skorzystania z opieki psychologa w formie rozmowy, treningu i warsztatów, na przykład na temat wypalenia zawodowego. 

Pracodawca na czas pandemii zaproponował pracownikom cotygodniowe spotkania on-line na temat ich rozwoju. Podczas tych wirtualnych wydarzeń wszyscy pracownicy mieli możliwość rozmowy na ważne tematy, podnoszenia swoich kompetencji oraz rozwoju osobistego dzięki specjalnym wykładom.

 

Maximus Broker 

Firma – broker ubezpieczeniowy – założona została w 2001 roku w Toruniu i obecnie zatrudnia powyżej 80 pracowników, z czego 60% to rodzice. Głównym kanałem komunikacji na temat wsparcia pracowników podczas pandemii były e-maile oraz spotkania organizowane on-line.

W przesłanych w konkursie ankietach, pracujący tu mamy i ojcowie podkreślili przede wszystkim możliwość pracy zdalnej przez dłuższy okres czasu, zwłaszcza w trakcie zamknięcia szkół, kiedy konieczna była opieka nad dziećmi w domu. Dodatkowo, pracodawca informował rodziców o wydarzeniach w sieci dla dzieci, o warsztatach dla najmłodszych w formie on-line. Wszyscy zatrudnieni rodzice mieli dostęp do takich samych form wsparcia. Pracujący rodzice podkreślili także, jak ważna była dla nich bardzo dobra atmosfera, która panowała w pracy w trakcie pandemii.

Atmosferę oceniam bardzo pozytywnie, pracodawca był w pełni wyrozumiały.

Atmosfera była przychylna pracownikom. Pracodawca nie stwarzał żadnych problemów w związku z nieobecnościami.

Nie było żadnych problemów. Wręcz odwrotnie. Na każdym kroku okazywane wsparcie.

W jednej z anonimowych ankiet pracownik podsumował zachowanie zarządzających firmą Maximus Broker w trzech słowach: wyrozumiałość, akceptacja, elastyczność.

Biuro Rachunkowe BIUREX

Biurex to rodzinna firma zajmująca się doradztwem i usługami podatkowymi, która zatrudnia 20 osób. Została założona w 1991 roku w Kielcach. Firma nie posiada sformalizowanej polityki wsparcia pracowników podczas pandemii, ale zaraz po wprowadzeniu lock-down dyrekcja zdecydowała się pomagać swoim pracownikom-rodzicom. 

Dużym udogodnieniem dla rodziców była możliwość pracy zdalnej dzięki której mogli zaopiekować się swoimi dziećmi, pomóc w zajęciach on-line. Każdy pracujący tata i każda pracująca mama mogli bezpośrednio zgłosić się do osoby zarządzającej firmą i porozmawiać o indywidualne wsparcie. Jako ważny element wsparcia, pracujący rodzice zaznaczyli panującą w biurze atmosferę. Zatrudnieni w biurze rodzice określili ją jako miłą, uspokajającą i pozytywnie wpływającą na pandemiczny stres. Mamom i Ojcom pracodawca zapewnił elastyczne godziny pracy zdalnej, a biuro dostępne było dla pracowników nawet poza standardowymi godzinami  wszystko, aby dać rodzicom możliwość pogodzenia pracy z opieką nad dziećmi.

Szef był zawsze pod telefonem – o każdej porze można było zadzwonić i skonsultować się na temat wykonywanej zdalnie pracy, a co więcej mieliśmy zapewnione wsparcie techniczne ze strony informatyka, co okazało się niezbędne przy rozpoczęciu pracy zdalnej.

Pracodawca wykazał się wielkim sercem i wyrozumiałością, pozwolił dostosować do potrzeb rodziców godziny pracy i umożliwił pracę zdalną na wypożyczonym z biura sprzęcie […].

Szef stale służył konsultacjami telefonicznymi w razie problemów i pytań. Sytuacja była bardzo trudna […], ale szef bardzo pomógł w połączeniu pracy z koniecznością opieki nad dzieckiem.


Gratulujemy wyróżnionym pracodawcom postawy zaangażowania i wsparcia okazanego zatrudnionym rodzicom podczas pandemii. Dziękujemy wszystkim pracującym mamom i ojcom, którzy w anonimowych ankietach wypowiedzieli się na temat swoich pracodawców, zaprezentowali wspierające działania szefów i przyczynili się do promocji dobrych praktyk w miejscu pracy.

 Relacja z ogłoszenia wyników konkursu

Czy wiecie, o jakich udogodnieniach dla rodziców wspominali pracownicy najczęściej?

Są takie udogodnienia, które wprowadziły wszystkie firmy zakwalifikowane do finału! Należą do nich:

  • Możliwość pracy zdalnej
  • Udostępnienie sprzętu do pracy zdalnej
  • Możliwość bezproblemowego wzięcia dnia wolnego
  • Elastyczne/ruchome godziny pracy
  • Możliwość skorzystania z zasiłku opiekuńczego bez przykrych konsekwencji

Większość z tych udogodnień jest gwarantowana prawem, jednak dobrze wiemy, że nie wszyscy pacodawcy wywiązują się z tego. Czy pracodawcy zatem wykazali się działanimi, które dodatkowo wspierały pracowników-rodziców? TAK! O co przede wszystkim zadbali pracodawcy?

  • Wsparcie psychologiczne (np. dostęp do konsultacji psychologicznych, coaching, webinary) 
  • Wsparcie w opiece nad dziećmi (organizowanie zajęć online, zorganizowanie opieki dla dzieci w biurze)
  • Ograniczenie obowiąków bez konieczności redukcji etatu

Większość pracodawców dała możliwość przyjścia do biura raze z dzieckiem. I choć praca z dzieckiem u boku, w biurze czy w domu, nie jest łatwa, czasem jest jedynym wyjściem. Co więcej okazuje się całkiem dobrym rozwiązaniem.

„Bez problemu mogłam przychodzić z dziećmi do pracy, gdzie zawsze spotykały się z uprzejmością i zainteresowaniem pracodawcy i współpracowników. Wręcz lubiły czas kiedy mogły być ze mną w pracy!” – pisze jeden z pracowników.

Byli też pracodawcy, którzy wykazali się dodatkową kreatywnością, proponując swoim pracownikom szczepienia na Covid w miejscu pracy czy 2 dodatkowe, płatne dni wolnego.

Jednak to, co zasługuje na szczególną uwagę trudno umieścić w konkretne ramy. O czym mowa? O atmosferze w miejscu pracy! To ona w większości wypadków wpływała na to, czy pracownicy ocenili swojego pracodawcę jako wspierającego czy nie.

„Pracodawca był wyrozumiały i pomocny. Akceptował nieoczekiwane przerwy wynikające z 'małych awarii domowych’ lub nie zawsze profesjonalne odgłosy podczas telekonferencji”.

„Bardzo dobra (atmosfera). Pracodawca przychodził indywidualnie do każdego z nas i wspólnie znajdowaliśmy sposób na pracę w pandemii”.

„Szef był zawsze pod telefonem – o każdej porze można zadzwonić i skonsultować się na temat wykonywanej zdalnie pracy”

Kapituła konkursu

Ewa Leśnowolska

Ekspertka z zakresu diversity&inclusion i zaangażowania społecznego biznesu. Entuzjastka budowania włączających miejsc pracy i tworzenia projektów społecznych. Wieloletnia menedżerka sustainability. Związana z Better i Divercity+. Wcześniej pracowała w Go Responsible, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Koordynowała Kartę Różnorodności w Polsce. Autorka i redaktorka publikacji z zakresu D&I i wolontariatu pracowniczego. Certyfikowana trenerka biznesu. 

Katarzyna Łodygowska

Prawniczka, przedsiębiorczyni i blogerka. Specjalizuje się w prawie pracy. Prowadzi blog www.matkaprawnik.pl, który gromadzi ponad 100 tysięcy fanów w mediach społecznościowych. Laureatka nagrody Tulipany Życia, Fundacji Narodowego Dnia Życia w kategorii inicjatywa społeczna za niesienie nieodpłatnej pomocy prawnej rodzicom po stracie dziecka. Prywatnie mama dwóch dziewczynek: Heleny i Alicji.

Maja Meissner

Absolwentka Zarządzania, stypendystka East Central European Scholarship Program (University of Wisconsin| Georgetown University). Była wykładowczyni w Instytucie Nauk Ekonomicznych PAN w programie Executive MBA. Współinicjatorka projektu dla młodzieży: Oxford Masterclass. Od 2010 prowadzi firmę doradczą Meissner & Partners Executive Search and Organizational Development. Meissner&Partners jest członkiem AESC – The Association of Executive Search and Leadership Consultants oraz Grupy ECI.

Dr hab. Adam Mrozowicki 

Socjolog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Wrocławskiego, ekspert w dziedzinie socjologii pracy, kierownik projektu COV-WORK finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, w którym badane są społeczno-ekonomiczne konsekwencje pandemii COVID-19.

Karolina Bury

Wiceprezeska Fundacji Rodzic w mieście. Z wykształcenia socjolożka, zawodowo marketingowiec i właścicielka Bury Content. W Fundacji Rodzic w mieście koordynuje flagowe projekty: Klub Przedsiębiorczych Mam oraz Pracuję i Wychowuję, odpowiada także za komunikację z mediami. Prywatnie mama Niny i Leona. Pracuje zdalnie i z doświadczenia wie, jak łączyć aktywność zawodową z opieką nad dziećmi.

Harmonogram konkursu

30 maja – Kończymy przyjmowanie zgłoszeń
lipiec – Weryfikacja zgłoszeń
17 sierpnia – Obrady kapituły, ogłoszenie wyników
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zajrzyj do Regulaminu konkursu, który znajdziesz tutaj: link. W razie pytań możesz też skontaktować się z koordynatorką programu Pracuję i wychowuję: kamila.patola@rodzicwmiescie.pl

logo niw Sfinansowano z Narodowego
Instytutu Wolności ze środków
Programu Rozwoju Organizacji
Obywatelskich na lata 2018-2030.
logo proo
rodzic w mieście logo Projekt realizowany jest
przez fundację Rodzic w Mieście