Firma, w której wsparcie rodziców wpisane jest w DNA organizacji. Dzieci biegają w niej po korytarzach, a szefowie nie uważają tego za coś nieprofesjonalnego, a ludzkiego, ocieplającego wizerunek pracowników. W siedzibie firmy działa punkt opieki, w którym dzieci wspinają się po ściankach wspinaczkowych, biegają po dworze na bosaka, gotują w kuchni błotnej i uczą się limitów własnego ciała. Szkolne dzieci odbiera ze szkół autobus firmowy i przywozi do biura, żeby ułatwić rodzicom pozbieranie pociech po mieście. Prawie 100% matek wraca tu do pracy po urlopie macierzyńskim, a 50% menedżerów do kobiety. Przedstawiamy Państwu Patagonię – firmę, która od ponad 35 lat wspiera rodziców w miejscu pracy (https://www.patagonia.com/family-business/)

Poniższy tekst jest tłumaczeniem studium przypadku firmy Patagonia przygotowanego przez International Center for Research on Women i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju – Pobierz

Profil firmy

Patagonia to sklep z odzieżą i sprzętem outdoorowym i sportowym, który wyrósł z małej rodzinnej firmy mocno osadzonej w wartościach środowiskowych i społecznych, do międzynarodowego przedsiębiorstwa obecnego w ponad 54 krajach na całym świecie. Firma założona w 1973 roku przez Yvona Chouinarda z siedzibą w Ventura w Kalifornii, określa siebie samą jako „firma aktywistyczna”, która jest głęboko zaangażowana w wartości środowiskowe i społeczne. Patagonia po raz pierwszy starała się zająć tematem wsparcia w opiece nad osobami zależnymi w 1973 r., kiedy mała grupa przyjaciół i pracowników zatrudnionych w firmie zaczęła zmagać się z potrzebami w zakresie świadczenia opieki, przy bardzo niewielkim wsparciu systemowym ze strony stanu Kalifornia. Kiedy firma miała około 10 lat, wielu pracowników zaczęło mieć dzieci lub doszły im obowiązki opiekuńcze nad starszymi rodzicami i osobami na utrzymaniu, współzałożyciele zaczęli więc wprowadzać programy i praktyki wspierające rodziny pracujące.

Wsparcie rodziców w opiece nad dziećmi

Patagonia od samego początku zapewniała elastyczność w miejscu pracy i wspierała rodziców w temacie opieki. W 1984 r. firma zatrudniła w dziale HR osobę, która zajmuje się koordynacją i świadczeniem „usług rodzinnych”. Wprowadzono również system do śledzenia inwestycji w tej dziedzinie. Początkowo wsparcie organizowane było ad hoc i wynikało ze  specyficznych potrzeb poszczególnych pracowników. Na przykład, gdy jedna pracująca matka poszła do swojego samochodu, aby nakarmić piersią swoje dziecko z kolką, firma uznała, że ​​potrzebne jest miejsce do karmienia piersią na miejscu. Sprowadzono przyczepę, postawiono ją na parkingu i zatrudniono opiekunkę, która pomagała również przy dzieciach pozostałych pracowników. Z biegiem czasu polityki firmy w tym zakresie stały się bardziej usystematyzowane. Patagonia ma pełny zestaw polityk i usług pomagających pracownikom potrzebującym wsparcia w opiece nad dziećmi, w tym:

Opieka nad dziećmi w firmie

To, co zaczęło się jako przyczepa na parkingu, zostało przekształcone w rozbudowany system usług opiekuńczych dla dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami stanu Kalifornia. Patogonia przeznaczyła jeden budynek na opiekę nad dziećmi i zatrudniła profesjonalistów zajmujących się najmłodszym pokoleniem, tworząc w 1983 roku Great Pacific Childhood Development Centre. Centrum rozwoju w siedzibie firmy w Ventura, w Kalifornii, ma obecnie 10 sal, obsługuje ponad 125 dzieci i zatrudnia około 35 przeszkolonych opiekunów. Pracownikom zatrudnionym w mniejszych sklepach lub pracującym zdalnie, Patagonia oferuje dotację, aby mogli zapewnić dzieciom opiekę spełniającą ich potrzeby.

Płatny urlop rodzicielski

W 1984 roku, wraz z rozwojem usług opiekuńczych dla dzieci, Patagonia zaczęła również oferować płatny urlop rodzicielski mężczyznom i kobietom. W tamtym okresie zatrudnionym rodzicom przysługiwało 8 tygodni urlopu ojcowskiego i 12 tygodni urlopu macierzyńskiego. Uprawnienie to wzrosło następnie do 16 tygodni urlopu macierzyńskiego i 12 tygodni urlopu ojcowskiego. Jak podkreśla Sheryl Shushan, Dyrektor Globalnych Usług Rodzinnych, „w dużej mierze wynikało to z ruchu naciskającego na wprowadzenie płatnych urlopów rodzicielskich (w Stanach Zjednoczonych) i było zgodne z ich wytycznymi dotyczącymi tego, co było wówczas optymalne”.

Innowacje dotyczące obsadzania stanowisk

Patagonia ma również program odpowiadający na potrzeby współpracowników, gdy jeden z pracowników odchodzi na urlop rodzicielski. Zainteresowani mogą ubiegać się o objęcie stanowisk osób przebywających na urlopie rodzicielskim i wykorzystać to jako okazję do rozwoju nowych umiejętności, zajęcia innego stanowiska lub awansu. „Mamy programy zapewniające obsadzenie stanowisk zajmowanych przez rodziców przebywających aktualnie na urlopie rodzicielskim. Są one postrzegane jako stanowiska służące rozwojowi pracowników. Zainteresowana osoba może przejąć część obowiązków nieobecnej osoby, dzięki czemu będzie mogła zdobyć nowe kompetencje. Stwarza to możliwości rozwoju i poszerzania wiedzy przez pracowników ”- mówi Shannon Ellis, Starszy Dyrektor HR.

Niania w delegacji

Dodatkowo, jeśli główny opiekun jedzie w delegację, Patogonia umożliwia mu podróżowanie z opiekunką. Patagonia zapewnia wsparcie w podróży każdej matce karmiącej piersią lub posiadającej dziecko karmione butelką do skończenia przez nie 1. roku życia. Dotyczy to również ojców, którzy muszą wyjeżdżać w podróże służbowe.

Prywatna opieka zdrowotna

Poza wsparciem w zapewnieniu opieki nad dziećmi i elastycznym podejściem, Patagonia oferuje również bardzo bogaty pakiet prywatnej opieki zdrowotnej. Podstawą ich podejścia jest zapewnienie wysokiej jakości bezpłatnej opieki zdrowotnej wszystkim pracownikom. 

Mierzenie efektów

Co trzy lata firma ocenia program wsparcia rodziców w opiece nad dziećmi w miejscu pracy i analizuje zwrot z inwestycji (ROI). Ostatnia ocena wykazała, że firm uzyskała 91% zwrotu z inwestycji we wsparcie pracowników w pełnieniu przez nich ról opiekuńczych nad  ich dziećmi i osobami zależnymi. Z tego 50% przypada na federalną ulgę podatkową za oferowanie opieki nad dziećmi w miejscu pracy. Kolejne 30% odzwierciedla zwrot z inwestycji wynikający z większej retencji pracowników. „Uważamy, że jest to bardzo ostrożny szacunek. Przyjrzeliśmy się różnym rodzajom stanowisk i oszacowaliśmy, ile będzie kosztować rekrutacja, relokacja, szkolenie i wdrażanie nowych pracowników ”- mówi Sheryl Shushan. Ostatnie 11% zwrotu z inwestycji przypisuje się wpływowi świadczeń opiekuńczych na zaangażowanie i lojalność pracowników. Było to oparte na danych z badania i grup fokusowych, w których wzięli udział pracownicy. Zapytani o to, jak programy wsparcia wpłynęły na ich życie, pracownicy stwierdzili, że mają lepszą równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, są szczęśliwsi, bardziej uspokojeni i mniej zestresowani, co znalazło odzwierciedlenie w ich wyższej produktywności w miejscu pracy. Inne dane potwierdzające pozytywny wpływ tych programów wskazują, że Patagonia odnotowała 98-procentowy wskaźnik powrotu do pracy matek po urlopie macierzyńskim. Firma uważa ponadto, że wymienione polityki i programy umożliwiły im stworzenie i utrzymanie parytetu płci w Patagonii. Mówiąc precyzyjnie, udało im się osiągnąć pełny parytet płci i równe wynagrodzenie we wszystkich kategoriach stanowisk i na wszystkich szczeblach w Stanach Zjednoczonych.

Jak zauważyła Menedżer ds. Komunikacji, Tessa Byers: „Z pewnością mogę powiedzieć, że nie wierzę, by ciąża lub poród wpływały na czyjekolwiek szanse na awans w Patagonii. Promowaliśmy nawet kobiety w trzecim trymestrze ciąży. Ciąża lub opieka nad dziećmi nie są czynnikiem decydującym o tym, kto byłby najlepszym kandydatem na dane stanowisko. Poszukujemy odpowiednich ludzi na właściwe miejsca, niezależnie od płci, wieku czy obowiązków opiekuńczych ”.

Otagowane jako: |

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

logo niw Sfinansowano z Narodowego
Instytutu Wolności ze środków
Programu Rozwoju Organizacji
Obywatelskich na lata 2018-2030.
logo proo
rodzic w mieście logo Projekt realizowany jest
przez fundację Rodzic w Mieście